Beste docenten,

Welkom op de wetenschapsschool, de natuurkundemethode voor onderbouw en bovenbouw, HAVO en VWO.

Ik ben Stephan Dinkgreve, docent natuurkunde, en een aantal jaar geleden werd ik zo gefrustreerd van de huidige methoden dat ik besloot er zelf eentje te schrijven. Vrijwel direct waren mijn leerlingen erg enthousiast. Ze vertelden me dat ze het fijn vinden dat het werk enorm to-the-point is. Ze kunnen direct vinden wat ze nodig hebben.

Daarnaast loopt het materiaal ook naadloos over van onderbouw naar bovenbouw en wordt het elk jaar geüpdatet aan de hand van de nieuwste examens en mijn ervaringen met de methode in de klas. Vergelijk dit eens met andere methoden, die gemaakt waren voordat zelfs maar een examen van het nieuwe curriculum bekend was.

Ook krijg ik veel complimenten over het videomateriaal op de website. Leerlingen gebruiken dit bijvoorbeeld ter voorbereiding van een toets. Ze kunnen hiermee in korte filmpjes van elk een paar minuten de volledige stof nog een keer voorbij zien komen. Ook worden hier stap-voor-stap een aantal opdrachten uitgewerkt. Ook zijn er vele unieke interactieve animaties en programma's met directe feedback te vinden op de website.

Maar u hoeft me niet op mijn woord te geloven. U kunt al het materiaal op deze website vrij inzien. Ik ben er van overtuigd dat u binnen een oogopslag de bovengenoemde voordelen kan herkennen.

Voelt u vrij om een hoofdstuk of twee uit te printen en te testen in de klas. Hieronder vindt u pdf's die u hiervoor kunt gebruiken:

Voor particulieren bied ik al het materiaal gratis aan als een "public service". Er is dus geen materiaal verscholen achter inlogcodes. Ik vind het een fijn idee dat leerlingen in het land een extra bron hebben, waarmee ze zelfstandig kunnen werken en ik krijg zelfs geregeld mailtjes van 70-plussers die hun natuurkunde weer willen oppakken.

Voor gebruik in de klas zitten er wel kosten aan verbonden. Gebruik van het online materiaal kost 13,50 euro per leerling per jaar (exclusief btw). Als je liever werkt met een gedrukt boek, dan komen daar nog 4,00 euro drukkosten bij voor klas 2, 3, 5 en 6 en 6,00 euro drukkosten voor het dikkere klas 4 boek. Het gaat hier dan om een soft-cover zwart-wit boek. Vanwege de lage drukkosten is het mogelijk dat leerlingen direct in de afbeeldingen in het boek tekenen. Het is daarom niet nodig om extra werkbladen uit te printen voor het oefenen van raaklijnen etc. Ook zitten er een aantal stencils bijgevoegd waar leerling direct allerlei krachtenevenwichten etc. kunnen tekenen.

Succes met het materiaal,
Stephan Dinkgreve
MSc Theoretische Natuurkunde
Docent natuurkunde

Hieronder zijn wat referenties van leerlingen en docenten te vinden. Als u het op prijs stelt, dan kan ik u in contact brengen met andere docenten of leerlingen die de methode gebruikt hebben.

Voor vragen, voor een beoordelingsexemplaar of een bestelling kunt u mailen naar info@wetenschapsschool.nl.